Rackets

Badmintonrackets
Badmintonrackets bestaan uit een frame en bespanning. Tot ongeveer 25 jaar geleden werd er gespeeld met een houten racketframe met een darmbespanning. Hierna volgde het aluminium racketframe, deze waren al een stukje lichter dan de houten. Tegenwoordig bestaan er volledig graphite rackets met een dunne multivezel- bespanning.
Rackets zijn verkrijgbaar van 10 tot 200 euro. (Ook wel duurder natuurlijk) Voor mensen die beginnen is een racket van rond de 40 à 50 euro aan te bevelen. Het prijsverschil zit voornamelijk in de materialen die in het racket verwerkt zijn.

Materiaalsoort
Ten eerste het materiaal. De goedkopere rackets zijn vaak van aluminium. Dit is een goedkope en sterke materiaalsoort, maar wel vrij zwaar. Vroeger waren de rackets van hout, dat was nog zwaarder. Duurdere rackets zijn gemaakt van andere materialen zoals Carbon. Dat is een kunststof die voor de stevigheid versterkt is met koolstofvezels. Badmintonrackets van rond de 90 gram zijn al geen uitzondering meer. Het voordeel van lichte frames is vooral dat zij zeer goed en snel hanteerbaar zijn. Zeker zeer goede, technisch begaafde badmintonners geven vaak de voorkeur aan de lichtere rackettypes. Minder geoefende spelers kunnen het fijner vinden om met een iets zwaarder racket te spelen. De voorkeur is persoonlijk.

Blad
Niet alleen het gebruik van materialen, maar ook de vorm van een blad heeft tegenwoordig veel aandacht. Veel fabrikanten brengen wide body bladen op de markt. Deze zeer dunne bladen met een breder profiel zorgen ervoor dat een blad nog stijver in de slagrichting wordt. Doordat het blad ook dunner is heeft het minder luchtweerstand. Ook zijn er long body bladen op de markt. Door de langere snaren heb je meer slagkracht. Dit geeft een grotere trampoline effect, maar minder controle. Verder proberen de fabrikanten de 'sweet spot' te vergroten. Dit is het gebied binnen de bespanning waarbij de shuttle het optimaal geraakt kan worden. Door andere vormen te gebruiken wordt de sweet spot vergroot.

T-stuk
Op het verbindingsstuk tussen het blad en de shaft zit het T-stuk. Tegenwoordig worden er ook materialen gecombineerd, waardoor we een racket uit een stuk krijgen. Je kunt het echter niet altijd zien, want de fabrikant bouwt het T-stuk ook wel eens in. Je ziet het niet aan de buitenkant, maar het zit er wel in. Om dit te zien zou je eigenlijk je racket door moeten zagen, maar ja dan kun je er niet meer mee spelen. Dit doen we dus maar niet! Ook tussen het handvat en steel kan een bevestigingsstuk gebruikt zijn. Als dit niet het geval is dan gaat je steel zonder dat je een rand ziet over in het handvat. Verder heb je nog vele soorten bespanningen. In de 'goedkopere' rackets zie je vaak nylonbespanningen, terwijl in de duurdere sterkere kunststofvezels zijn gebruikt. Er kunnen flinke verschillen zitten in de sterkte van de bespanning.

Shaft (steel)
Tegenwoordig zie je alleen nog maar kunststof (carbon) en aluminium shafts. De shaft bepaalt voor een groot gedeelte de speeleigenschappen van een racket. Twee eigenschappen zijn hier van belang, namelijk de flexibiliteit en het buigpunt. Elke steel heeft zijn eigen buigpunt. De meningen lopen uiteen over wat het ideale buigpunt is. Hier geldt dat een speler met een matige slagkracht voordeel kan hebben met een buigpunt in het midden. Hij kan de shuttle verder weg slaan met minder inspanning. Voor een gevorderde speler kan dit echter betekenen dat hij geen/minder controle meer heeft over de shaft. De regel bij de flexibiliteit is: rackets met een flexibele steel hebben een groter trampoline-effect. Spelers met weinig kracht, die het racket dus niet zoveel kunnen versnellen, kunnen met een flexibele steel harder en dieper slaan. Een flexibele steel heeft als nadeel dat je minder precisie en controle over de shuttle hebt.

Contact informatie

Algemene informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Leden Informatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Bestuurlijk: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Website: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.